O istnieniu przepustnicy wiele osób nie ma pojęcia. Tymczasem to podzespół, który ma ogromny wpływ na właściwą pracę silnika. Dlatego każdy posiadacz samochodu powinien zainteresować się tematem, gdyż wcale nie jest on skomplikowany. Jak powinno wyglądać czyszczenie przepustnicy i dlaczego w ogóle warto to robić? Zacznijmy od początku!

Co to jest przepustnica?

Mało kto, wsiadając do samochodu, zastanawia się, jak działa silnik i jakie procesy muszą mieć miejsce, by auto zostało wprawione w ruch. Jeżeli jednak zaczynasz się nad tym zastanawiać, szczególnie jako właściciel samochodu, to bardzo dobrze. Na pewno powinieneś pochylić się również nad tematem przepustnicy. To element silnika spalinowego, który został połączony z pedałem gazu za pomocą cięgła oraz linki gazu lub sterownika elektronicznego. Jakie jest główne zadanie tej części w samochodzie? Chodzi o zwiększenie i zmniejszenie ilości powietrza, jakie trafia do kolektora dolotowego. Gdy dociskasz pedał gazu w swoim samochodzie, klapki przepustnicy rozchylają się mocniej. Dzięki temu silnik może osiągnąć znacznie wyższe obroty, a auto – przyspieszyć. Dlatego czyszczenie przepustnicy powinno przebiegać regularnie.

Czyszczenie przepustnicy – dlaczego warto?

Czyszczenie przepustnicy wcale nie należy do skomplikowanych czynności. Wielu amatorów motoryzacji określa to działanie jako relatywnie szybkie i łatwe. Tym bardziej warto wykonywać konserwację tego podzespołu, bo to właśnie w jego wnętrzu mogą zbierać się zanieczyszczenia. Do czego mogą doprowadzić? Konsekwencje bywają poważne – zakłócenia w płynnej pracy silnika, co oznacza nieprzyjemne i niebezpieczne szarpnięcia.

Od czego zacząć czyszczenie przepustnicy?

Sprawdzenie stopnia zabrudzenia przepustnicy można oddać w ręce mechanika, jednak tak jak wspomnieliśmy – jest to czynność dość prosta, więc można wykonać ją samodzielnie bez specjalistycznych umiejętności czy wiedzy. Pierwszy krok to wyjęcie rury łączącej filtr powietrza z przepustnicą. W ten sposób z łatwością dostaniesz się do podzespołu. Zobaczysz część o cylindrycznej budowie wewnętrznej z zamkniętą klapką położoną prostopadle do kierunku tłoczonego powietrza. Przepustnica będzie znajdować się najprawdopodobniej w plastikowej obudowie, jednak jej wnętrze wraz z klapką będą wykonane ze stali. Jeżeli część będzie odpowiednio czysta – poznasz to bez trudu. Równie łatwo wychwycisz zabrudzenia – czarny, mocny nalot rzuci się w oczy. To właśnie jego trzeba się pozbyć, aby zapewnić silnikowi możliwość płynnej pracy.

Czym czyścić przepustnicę i jak to robić?

Często polecany preparat do czyszczenia przepustnicy to benzyna ekstrakcyjna, która całkiem nieźle pozwoli rozpuścić brud. Jest też tania, bo kosztuje zaledwie kilka złotych. Warto jednak sięgnąć po bardziej profesjonalne środki. Na rynku znajdziemy ich całkiem sporo w różnej formie. Może to być na przykład wygodny w użyciu płyn lub spray do czyszczenia przepustnicy. Warto sprawdzić oczyszczacz do przepustnic Liqui Moly. To specjalistyczny środek do czyszczenia przepustnicy, który dobrze zmywa nagar oraz inne zanieczyszczenia. Usunięcie brudu doprowadzającego do zacinania się przepustnicy likwiduje najważniejszą przyczynę falowania obrotów silnika na biegu jałowym.

Jak zastosować taki środek? Przed użyciem wstrząśnij produkt. Następnie zdejmij przewód doprowadzający powietrze do przepustnicy i zaaplikuj preparat na przepustnicę przy wyłączonym silniku. Odczekaj dwie minuty i uruchom silnik bez montowania przewodu dolotowego. Zwiększ obroty do ok. 2 tys obr./min. Powtórnie zaaplikuj preparat na przepustnicę. Powtarzaj tę operację aż do uzyskania zadowalającego efektu. Oczywiście produkt ten może zostać zastosowany tylko i wyłącznie w przypadku silników benzynowych.

Ile kosztuje czyszczenie przepustnicy? Cena nie jest wysoka. Za wyżej opisany środek zapłacisz około 40 zł za 0,4 litra. Jesteś w stanie znaleźć tańsze środki, ale mogą okazać się nie tak skuteczne i wydajne. Pamiętaj, by stosować też odpowiednie ściereczki. Najlepiej wybierać te wykonane z mikrofibry. Sprawdzi się także pędzelek charakteryzujący się solidnym włosiem. Wyżej opisane środki oraz narzędzia wystarczą, jeśli chodzi o czyszczenie przepustnicy bez demontażu. Warto jednak pamiętać, aby podczas całego procesu żadne ciało obce nie dostało się do kolektora dolotowego. Jeżeli jednak zabrudzenia będą bardzo silne, wówczas lepiej zdemontować przepustnicę. To również nie należy do skomplikowanych czynności, jednak w razie obaw warto zlecić tę pracę profesjonalnemu mechanikowi samochodowemu.

Czyszczenie przepustnicy – lepiej zapobiegać

Jak często należy sprawdzać, czy przepustnica nie jest zabrudzona? Zaleca się, by tę czynność wykonywać po przejechaniu około 100 tys. kilometrów. Po przejechaniu takiego dystansu często nie odczujesz „rwania” silnika, jednak prędzej czy później takie objawy będą miały miejsce, więc lepiej „zapobiegać niż leczyć”. Zresztą gdy w dowolnym momencie czujesz, że silnik Twojego pojazdu nie pracuje tak, jak powinien, zajrzyj do przepustnicy. To nie kosztuje wiele czasu, a może się okazać, że dzięki temu zaoszczędzisz sporo pieniędzy. Nierówna praca samochodu może wynikać z nagromadzonego brudu, a nie problemów z przepływomierzem czy czujnikiem ciśnienia w układzie dolotowym (awarie tych podzespołów mogą dawać podobne objawy).

Już wiesz, jak wyczyścić przepustnicę. Pamiętaj, by robić to regularnie, stosując profesjonalne i skuteczne środki. Znajdziesz je w sklepie nocar.pl. Powodzenia!

Źródło zdjęć: nocar.pl, shutterstock.com