Usługi fulfilment z roku na rok stają się coraz bardziej popularnym rozwiązaniem w branży e-commerce. Niosą one ze sobą wiele korzyści, jednak czy zawsze okazują się opłacalne? Dowiedz się, na czym polega ten model zarządzania logistyką i kiedy sprawdzi się najlepiej.
Fulfilment – na czym polega?
Fulfilment to nowoczesny sposób zarządzania logistyką w firmach e-commerce. Polega to na outsourcingu procesów takich jak magazynowanie, pakowanie i wysyłka we współpracy z zewnętrznym operatorem. Rozwiązanie to zyskało na popularności głównie dzięki temu, że zdejmuje ono z przedsiębiorcy odpowiedzialność za cały fizyczny aspekt prowadzenia firmy. Usługi fulfilment obejmują bowiem także obsługę zwrotów, zamawianie towarów, kontrolę ich jakości a także zarządzanie stanami magazynowymi.
Jak działają usługi fulfilment?
Współpracę z firmą fulfilmentową można podzielić na kilka etapów. Pierwszym z nich jest odebranie asortymentu i transport do magazynu operatora. Tam towar jest składowany w odpowiednich warunkach pod opieką wykwalifikowanych pracowników. Następuje także integracja systemu sprzedaży sklepu internetowego z magazynem, dzięki czemu każdy zakup jest natychmiastowo przekazywany pracownikom. Sprawia to, że zamówienie może zostać wysłane nawet tego samego dnia. Firmy fulfilment, takie jak Forceful, zapewniają bezpieczną wysyłkę i solidne opakowanie, a także zajmują się kontaktem z firmami kurierskimi oraz obsługą klienta. Paczki są pakowane w sposób wyznaczony przez klienta – może to oznaczać ekologiczne kartony, brandowane opakowanie czy też załączenie wskazanych gratisów.
Jakie korzyści daje fulfilment?
Najważniejszą korzyścią, jaka płynie z usług fulfilment, jest oszczędność czasu i zasobów. Wielu przedsiębiorców prowadzących działalność e-commerce samodzielnie pakuje paczki lub przechowuje asortyment we własnych domach. Zastosowanie rozwiązania fulfilment znacznie zmniejsza zakres ich obowiązków, dzięki czemu zyskują oni więcej czasu. Sprawia to, że mogą zająć się rozwojem swojej firmy w innych aspektach, np. stworzyć strategię ekspansji czy skupić się na marketingu.
Nie można zapomnieć także o oszczędnościach finansowych, jakie płyną z outsourcingu usług logistycznych. Korzystanie z nich sprawia, że nie trzeba ponosić wielu kosztów stałych, takich jak:
- wynajem własnego magazynu,
- zatrudnianie pracowników,
- leasing lub zakup sprzętu,
- opłaty za oprogramowanie.
Na oszczędność wpływa także elastyczność tego rozwiązania. Jest to szczególnie istotne w przypadku towarów, na które popyt zwiększa się sezonowo. Dzięki usługom fulfilment nie trzeba martwić się, że magazyn stanie się nagle za mały lub będzie świecił pustkami i generował dodatkowe koszty.
Ostatnią istotną zaletą, jaka płynie z tego rozwiązania, jest korzystanie ze specjalistycznej wiedzy i doświadczenia. Oddając swój asortyment w ręce firmy, która specjalizuje się w obsłudze procesów logistycznych, można mieć pewność, że łańcuch dostaw będzie działał bezproblemowo. Ponadto magazyny operatorów fulfilment są wyposażone w infrastrukturę, na którą wiele firm e-commerce nie może sobie pozwolić. Nowoczesne rozwiązania znacznie usprawniają wszystkie procesy, dzięki czemu klienci mogą otrzymać swoje zamówienie tak szybko, jak tylko możliwe.