Kierowca wykonuje swoje zadania zawodowe w konkretnych ramach czasowych. Określane są przez prawne przepisy, które obowiązują na terenie Unii Europejskiej oraz Polski. Dlaczego ich przestrzeganie jest tak ważne? Chociażby ze względu na bezpieczeństwo osoby prowadzącej pojazd, a także pozostałych uczestników ruchu. Jak wobec tego należy interpretować kwestię czasu pracy kierowcy? Sprawdź!

Czas pracy kierowcy a jego obowiązki

Obowiązki kierowców to szereg zadań, które nie kończą się wyłącznie na prowadzeniu środku transportu. Ich rolą jest także kontrola rozładunków i załadunków, zabezpieczanie towarów, czy wykonywanie wszelkich czynności związanych ze spedycją. Nie należy też zapominać o kontroli wszystkich osób wsiadających i wysiadających z pojazdu.

Czas pracy kierowcy uwzględnia wymienione wyżej obowiązki. Wlicza się również do niego gotowość pracownika do działania. Mowa w tym przypadku m.in. o nierzadkich sytuacjach, w których to z przyczyn niezależnych od niego przedłuża się czas załadunku lub rozładunku towarów.

Interpretacja przepisów czasu pracy kierowcy ma duże znaczenie

Brak znajomości lub niewłaściwa interpretacja przepisów dotyczących obowiązków zawodowych kierowcy oraz czasu ich realizacji może przysparzać zarówno pracownikom, jak i pracodawcom mnóstwo kłopotów. Świadomość na temat prawidłowego rozliczania czasu pracy na szczęście wzrasta m.in. za sprawą specjalnych platform kursowych przeznaczonych dla branży transportowej, takich jak Akademia Czasu Pracy.

Dobowy, tygodniowy i dwutygodniowy czas pracy kierowcy w pigułce

Podczas dobowego czasu pracy kierowcy, w trakcie 24 godzin obowiązki muszą być wykonane w ciągu 13 lub 15 godzin wraz z uwzględnieniem wymaganych przerw. Piętnastogodzinny okres na realizację zadań jest brany pod uwagę wyłącznie, gdy kierowca ma sposobność wykorzystania dziewięciogodzinnego skróconego odpoczynku dziennego. Ile razy można z niego skorzystać? Trzykrotnie pomiędzy dwiema przerwami dobowymi.

Sytuacja wygląda inaczej w przypadku tygodniowego czasu jazdy kierowcy. Tydzień rozpoczyna się równo o północy z niedzieli na poniedziałek i kończy się dokładnie o tej samej porze. W tym czasie czas jazdy nie może być dłuższy niż 56 godzin.

Natomiast mając na uwadze dwutygodniowy czas jazdy, każdy przewoźnik może prowadzić pojazd 90 godzin. Warto przy tym pamiętać, że wykorzystując 56 godzin w pierwszym tygodniu pracy, w kolejnym do dyspozycji są wyłącznie 34 godziny.